Dziś ostatni amerykański przedstawiciel z naszej kolekcji. Jest to ciągnik McCormick-Deering 10-20 z 1937 r. wyprodukowany w firmie “International Harvester Company” (IHC) w Chicago. Po tym jak znikły ogromne lokomobile i zaczęto doceniać pierwsze lżejsze konstrukcje ciągników (Mogul, Titan, International Junior) na początku lat 20. XX w. zaprezentowano nową generację ciągników. Po raz pierwszy pojawiły się ciągniki zbliżone do naszych współczesnych wyobrażeń, których zastosowanie stawało się coraz bardziej zróżnicowane. W 1923 r. wszedł na rynek model McCormick-Deering 10–20, przeznaczony do prac polowych i transportowych. Pierwsza liczba oznaczenia oznaczała przybliżoną moc na haku zaczepowym. Druga moc na wałku odbioru mocy (WOM) lub kole pasowym. Od początku model był wyposażony opcjonalnie w nowoopracowany WOM. Przez długi okresu produkcji (1923 – 1939) zachodziły różne zmiany konstrukcyjne co doprowadziło do kilku jego wersji. W wymienionych latach wyprodukowano łącznie 215 551 jego egzemplarzy. Od 1933 r. opcjonalnie weszły opony pneumatyczne, z którymi IHC eksperymentowało dotychczas bez większych powodzeń. McCormick-Deering 10–20 zastąpił cięższy model 15–30, aby skuteczniej konkurować na rynku z ciągnikiem Fordson F, który już prezentowaliśmy w naszym Niecodzienniku. W okresie międzywojennym model ten był sprowadzany do Polski przez Związek Syndykatów Rolniczych p. f. "Kooperacja Rolna", mający punkty sprzedaży w Warszawie, Poznaniu, Katowicach i Lwowie. W latach 30. ciągnik kosztował 1240 zł.
Ciągnik McCormick-Deering 10-20 jest czterokołowym ciągnikiem rolniczym o mocy 20 KM. W ciągniku zamontowany jest silnik benzynowo-naftowy z obrotami do 1000/min. Jest to silnik pionowy, 4-cylindrowy, górnozaworowy. Współpracuje on z 4-stopniową skrzynią biegów. 3 prędkości do przodu i 1 do tyłu. Na wyższym biegu rozwijał prędkość do 6,4 km/h. W ciągniku zastosowano samoczynny układ chłodzący silnika z pionową chłodnicą umieszczoną nad przednią osią ciągnika. Rozruch silnika następował poprzez przekręcenie specjalnej korby z przodu ciągnika. Ciągnik posiada napęd przekładniowy kół tylnych. Na tylnym moście ciągnika ulokowana belka transportowa do zaczepu maszyn i narzędzi. Pod siedzeniem traktorzysty znajduje się wał odbioru mocy do agregatowania z innymi maszynami. Ciągnik zaopatrzono w hamulec ręczny na tylne koła i koło pasowe do napędu innych maszyn, np. młocarni. Tylne koła ciągnika są wyposażone w ostrogi. Koła przednie posiadają dodatkowe obręcze, ułatwiające kierowanie ciągnikiem przy skręcie.
Pozostałe dane techniczne ciągnika
- liczba biegów: 3 + 1
- średnica cylindra: 108 mm
- skok tłoka: 127 mm
- pojemność silnika: 4,6 litra
- prędkość jazdy: 3,2 – 6,4 km/godz. do przodu; 4,4 km/godz. do tyłu
- waga własna: 1678 kg
- długość: 3200 mm
- szerokość: 1540 mm
- wysokość: 1900 mm
Klikając w załączony link https://www.youtube.com/watch?v=YmvwiOeJdvE można zobaczyć jedną z jego pierwszych jazd po przybyciu do muzeum w 2014 r.
kustosz Marek Wiśniewski
Kierownik Działu Techniki Rolniczej
Muzeum Rolnictwa im. ks. K. Kluka w Ciechanowcu