Jesteś na stronie: Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu

Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu

Szukaj

Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu

Środa
25
Maj
2016

Ciechanowieckie Muzeum stało się właścicielem ważącego zaledwie 650 kg niesamowitego zabytku! Jego wymiary to: 242 cm wysokości, 240 cm długości i 120 cm szerokości. Ma również kocioł parowy, do którego możemy wlać aż 140 l wody. Na dodatek jeździ, rozwijając prędkość do 10 km/godz.! To oczywiście skrócony opis miniaturowej, samobieżnej lokomobili parowej zakupionej w ostatnim czasie do muzealnych zbiorów. Lokomobilę skonstruował członek stowarzyszenia miłośników dawnej techniki rolniczej z Golubia-Dobrzynia, z zawodu szewc, którego marzeniem było zbudowanie według własnego pomysłu jeżdżącej maszyny parowej. Do jej budowy wykorzystał różne elementy, np. koła zębate skrzyni biegów ciągnika Ursus C-360, tłok ciągnika Zetor 25 A, łańcuchy z rozrzutnika obornika. Walczak lokomobili skonstruował ze stalowej rury grubości 12 mm, a w kołach przednich wykorzystał piasty grabi konnych. Nawet elementy maszyny do szycia znalazły w niej swoje zastosowanie. Po złożeniu wszystkich elementów w całość, powstała 2-biegowa samobieżna lokomobila, poruszająca się do przodu i do tyłu w zależności od obrotów parowego silnika. Konstruktor nazwał swóją maszynę lokomobilą BW. Skrót w jej nazwie pochodzi od inicjałów jego nazwiska i imienia. Od czasu skonstruowania w 2012 r. brała ona udział w wielu zlotach i pokazach kolekcjonerskich w Polsce, a od tygodnia dumnie prezentuje się na jednej z naszych wystaw.

Właśnie w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu turyści mają niepowtarzalną okazję obejrzenia największej kolekcji lokomobil parowych w Polsce, która liczy obecnie 9 szt. lokomobil fabrycznych wyprodukowanych w latach 1895-1922 oraz opisywaną powyżej lokomobilę BW tzw. samoróbkę. Wszystkie nasze lokomobile są starannie odrestaurowane. Jako pierwsza trafiła do zbiorów w 1970 r. lokomobila niemieckiej firmy Lanz z 1906 r. Wśród zebranych maszyn posiadamy najstarszą w Polsce, doprowadzoną do sprawności technicznej lokomobilę przeciaganą z 1895 r., a także najstarszą lokomobilę samobieżną z 1910 r. Kolekcja ma charakter rozwojowy i będzie powiększana o kolejne unikatowe egzemplarze.

Muzeum zakupiło lokomobilę BW również z myślą o pokazach. Najbliższy pokaz jazdy naszą "miniaturką" i jej oficjalna prezentacja odbędzie się już w sobotę 28 maja br. w godz. 16.30-19.30, kiedy to będziemy gościć uczestników międzynarodowego 12 Białostockiego Rajdu Moto Retro. Automobiliści przywiozą ze sobą samochód Grout z silnikiem na parę z 1899 r., który zmierzy się w trakcie jazdy z naszą lokomobilą BW. My oczywiście będziemy trzymać kciuki za nasz zabytek. A ponieważ jednym z akcentów pobytu rajdowców w Muzeum jest para, dlatego dodatkowo uruchomimy stacjonarną maszynę parową Lauchhammer z lat 1900-1905 oraz lokomobilę Lanz z 1922 r.

Wszystkich serdecznie zapraszamy na jedyne w swoim rodzaju takie wydarzenie.

Marek Wiśniewski
Kustosz - Kierownik Działu Techniki Rolniczej

Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu
Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu
Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu
Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu
Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu
Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu
Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu
Nietypowa lokomobila w zbiorach Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu